Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

søndag 16. september 2012

Bokbloggertreffet 15. september 2012 - rapport fra selve dagen


Lørdag den 15. september 2012 var omsider dagen her - den historiske dagen da bokbloggere endelig skulle møte hverandre i Gyldendalhuset; først for å mingle og bli kjent, dernest med noe fastere program utover dagen. Arrangementskomiteen har bestått av seks bloggere, som jeg har presentert i et annet blogginnlegg tidligere.

Det var utrolig spennende å møte bokbloggere jeg har snakket og diskutert så mye med på nettet, og i grunnen følte at jeg kjente godt fra før av. Ja, noen av disse har jeg til tider faktisk ført dypere samtaler med enn med mange av dem jeg omgir meg med til daglig. Jeg ble selvsagt også kjent med for meg nye bloggere. Ut fra det jeg selv kunne bedømme, oppsto det mange gode og intime samtaler rundt bordene etter at isen var brutt (om den da egentlig noen gang var der - isen, altså). Bokbloggerne er for øvrig like forskjellige som alle leserne i vårt langstrakte land. De er mao. på ingen måte en homogen masse av likesinnede - rent bortsett fra at alle deler en lidenskapelig interesse for bøker. Vår yngste deltaker var for øvrig 16 år, og den eldste et eller annet sted i 70-årene. Noen har blogget i årevis - andre kun i kort tid. Det er imidlertid ikke veldig mange bokbloggere i Norge, og jeg tror nok at jeg ubekjedent kan si at flertallet av Norges mest markante bokbloggere var til stede.

Underveis hadde vi litteratur-quiz o
g det laget som fikk flest poeng, fikk velge bøker fra bok-bordet først. Line hadde på forhånd vært i dialog med flere forlag, som raust hadde donert en hel del av høstens nyutgivelser til oss. 


Selv plukket jeg blant annet med med Michel Rostains roman "Sønnen", Eivind Hofstad Evjemos "Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet", Ingvar Ambjørnsens nyeste roman "Natten drømmer om dagen" og "Veien til Barranquilla" av Thomas Hylland Eriksen.

I to-tiden kom Dagavisen innom for å intervjue oss i arrangementskomitéen (og her er artikkelen som kom ut av dette - med tittelen "Bloggere har makt"), og kl. halv tre kom fire representanter fra forskjellige forlag for å fortelle litt om forventningene til oss bloggere. For ordens skyld: flere forlag var invitert, men mest sannsynlig grunnet andre oppgaver var det altså bare fire som hadde anledning til å stille. Elin alias Bokelskerinnen har på en utmerket måte redegjort for signalene som kom fra hhv. Henrik Njaa fra Aschehoug, Ingvild Greaker Myhren fra Gyldendal, Anne Iversen fra Schibsted og Wenche Haugland fra Silke på dette blogginnlegget


Invild Greaker Myhren fra Gyldendal på talerstolen
Anne Iversen fra Schibstedt
I firetiden sto den bebudede paneldebatten for tur. Bernhard Ellefsen fra Vagant (og Morgenbladet), Merete Granlund (profesjonell anmelder og aktiv i kritikerlaget), Kristine Tofte (forfatter og blogger), Line Tidemann (blogger), Janicke Stray (blogger) og undertegnede (blogger) satt i panelet. 



Noe av bakteppet for debatten - altså det som var gjenstand for debatt - var bl.a. utspill fra Ellefsen mot blogging tidligere i år, her gjengitt på Kommafeil:

«I Likhet med Facebook og Twitter, har bloggene forskjøvet tyngdepunktet i den offentlige samtalen: Diskusjon om litteratur, filosofi og ideer foregår nå like mye i digitale publiseringskanaler som i avisenes og tidsskriftenes debattspalter, og konsekvensene er tidvis nedslående. For eksempel i litteraturkritikken, hvor amatørismen har glade dager på blogger som bokmerker.org. Entusiasme og halvkvedede viser utgir seg for å være anmeldelser og lesninger, og ut med badevannet forsvinner så vel kritikernes faglighet som den velskrevne og observante fortolkningen. Man kan ta seg i å bli dystopisk når den studentikose «kjærligheten til litteraturen» skal leses på linje med kritikken til en Ane Farsethås eller en Espen Søbye.» skriver Ellefsen.
Dessuten har Merete Røsvik Granlund holdt innlegg på Kritikfestivalen i Malmø den 23. februar i år, hvor hun stilte mange nyanserte spørsmål rundt kritikernes vilkår, herunder om bokbloggernes inntreden på dette feltet. 


Merete Røsvik Granlund og Bernhard Ellefsen
Ut over dette har det foregått mange diskusjoner bloggerne imellom selv, og i et innlegg Line publiserte dagen før bokbloggertreffet, prøvde hun å trekke opp noen problemstillinger som kunne være egnet til å få opp litt temperatur i den forestående debatten. Hun viste bl.a. til diskusjonen som har pågått på Solgunn Sitt (med den treffende tittelen "Å - hvor lei jeg er av disse fellesbloggtemainnleggene! - et innlegg som endte med 52 engasjerte tilbakemeldinger), Thauke2read (Hvor pusete skal vi være?), Skrift (Har blogging litterære kvaliteter?), Flukten fra virkeligheten (Bokbloggere: Hvordan gjør du det med handlingsreferat til bokanmeldelsene dine?) og Nina forfatter (som stiller spørsmål om kritikk egentlig handler om sjalusi). Det skulle mao. være nok å ta tak i for dem som er interessert i å ta en real debatt om det vi faktisk driver med. 


Lise/Knirk - en av initiativtakerne bak treffet - med bloggen Knirk
Kristin Storrusten laget et forsøksvis referat på Bokmerker.org fra debatten, men hun er (heldigvis!) veldig klar på at referatet ikke er uttømmende og noen steder også kan være knapt og dermed noe misvisende. Blant annet ble jeg tillagt at jeg skulle ha uttalt at jeg "hadde fått beskjed om å være forsiktig med nye bøker", noe Merete Røsvik Granlund angivelig ble helt sjokkert over at jeg sa. Det jeg derimot sa var at jeg føler et sterkt ansvar når jeg skal omtale/anmelde en debutantbok, og at jeg da er mer forsiktig i mine uttalelser (det er ikke da jeg spyr ut av meg eder og galle - dersom boka er så dårlig, blir den ganske enkelt ikke lest ferdig og mine oppfatninger kommer dermed aldri på trykk) - samtidig som jeg selvfølgelig er ærlig og ivaretar min egen integritet. Jeg er heller ikke blant dem som har mottatt flest bøker fra forlagene, og i den utstrekning jeg har mottatt bøker enten fra forlagene eller direkte fra forfatterne, har jeg aldri til dags dato opplevd å bli fortalt eller instruert om noe som helst. Der er forlagene - og for den saks skyld også forfatterne - meget ryddige! 


Randi - en av bokbloggerne på treffet (med bokbloggen Reading Randi)
OK - det ble ikke noen skikkelig temperatur under debatten i går, og det kan selvsagt være mange årsaker til det. Det som imidlertid er spennende er at mange blogger i dag har kokt over av diskusjoner. Lise alias Knirk har laget en oversikt over alle diskusjonene som pågår og har pågått det siste døgnet. Det er åpenbart at det faktisk er mye å diskutere der ute i bloggsfæren! Og kanskje er årsaken til at så mange følelser er i sving at de fleste har et veldig nært forhold til bloggen sin. Der får man utløp for sin kreativitet, der kan man møte likesinnede - bloggen er på en måte "babyen", som man er uendelig glad i. Ja, langt på vei er kanskje bloggen blitt ens egen identitet eller et uttrykk for dette. Da er det ikke vanskelig å forstå hvorfor man kan bli i overkant såret når noen begynner å snakke om kvalitet - for ikke å snakke om at man setter ord på at det finnes både gode og dårlige blogger (for det gjør det jo - her som ellers i bloggsfæren). Like fullt blir jeg nokså forbauset over hvor såre enkelte er, og hvilke hensikter som tillegges enkelte bloggere og debatanter, uten at dette tas direkte med den eller dem dette gjelder. Hvis debatten i går var "for pusete" - hvorfor ikke som et minimum ta til orde for en diskusjon der en opplevd provokasjon faktisk er uttrykt?

Tåler vi i det hele tatt en debatt? Jeg sitter i alle fall og kjenner på et kjempeparadoks i dag: Mange har tatt til orde for at debatten ble for tam i går. Samtidig ønsker flere ikke motsetningsfylte diskusjoner med temperatur på bloggene sine. Det er virkelig ikke meningen å henge ut enkeltpersoner, men når en og samme person f.eks. kritiserer debatten som ensidig og samtidig sier at visst må vi tåle en debatt, men at det virker underlig å skrive dette til en person som er av en annen mening enn en selv - ja, hvem skal man da egentlig diskutere med? Ikke med den man er enig med, men heller ikke med den man er uenig med? Jeg bare spør.


Gro alias Groskro - en av initiativtakerne bak treffet - med
bloggen Groskro´s Verden
Personlig tenker jeg at folk selvfølgelig må få skrive det de vil, men at i det øyeblikk man begynner å agere utenfor sin egen bloggsfære (les: ta i mot leseeksemplarer fra forlag og forfattere el.a.), så bør man ha et bevisst forhold til det man driver med. Pressen er underlagt en selvpålagt vær-varsom-plakat, og jeg er ubeskjeden nok til å mene at det samme bør gjelde i bloggsfæren. Noen kjøreregler burde det faktisk være. Og det handler ikke om at andre enn bloggeren selv skal bestemme layout, hva man skal skrive om, hvordan man gjør det, hvilke temaer man ønsker å kjøre hver uke - det er jo ikke der utfordringen ligger. Derimot mener jeg at utfordringen ligger i en del etiske problemstillinger - som ryddighet i forhold til hvilken hatt man har på seg, ryddighet i forhold til habilitet, ryddighet i forhold til vilkår for å skrive om gratiseksemplarer man mottar osv. Og så må jeg jo legge til at jeg synes forfattere som kanskje har brukt flere år på å skrive sine bøker, har krav på en viss respekt fra oss - noe som særlig kommer på spissen når vi "slakter" en bok. Mens leserne på sin side har krav på at vi er ærlige og ikke "overselger" bøker som vi selv innerst inne mener ikke fortjener det. Vi har faktisk mye makt, vi bloggerne, og da må vi også bruke den på en forsvarlig måte. Dessuten må vi tåle at det av og til blir stilt kritiske spørsmål til det vi bedriver - og så er spørsmålet: skal vi ta denne debatten internt blant oss bloggere, eller skal vi overlate dette til f.eks. media? For debatten og kritikken kommer - det er det overhode ingen tvil om! Uansett hva vi, som den uensartede gruppen vi bloggere er, måtte føle og mene om det .... Som i denne artikkelen som finnes på Dagbladets nettsider, ført i pennen av Marie L. Kleive den 17.01.2011 med tittelen "Hva er vitsen med anmeldere når vi har bloggere og tvitrere?"

Jeg gleder meg allerede til neste års bokbloggertreff! Des
suten gleder jeg meg til den evalueringen som vil bli foretatt i etterkant av treffet vårt i år!

Helt til slutt: en stor takk til Gyldendal som stilte sine lokaler til vår disposisjon! 


Etter treffet hadde Dagsavisen dette oppslaget den 18. august 2012. Se for øvrig
Siljes innlegg på bloggen Siljes skriblerier 

34 kommentarer:

  1. Eit stort klapp på skuldra til deg for eit godt og velskrive innlegg i debatten!

    Særleg liker eg at du trekk fram dette:

    "Like fullt blir jeg nokså forbauset over hvor såre enkelte er, og hvilke hensikter som tillegges enkelte bloggere og debatanter, uten at dette tas direkte med den eller dem dette gjelder. Hvis debatten i går var "for pusete" - hvorfor ikke som et minimum ta til orde for en diskusjon der en opplevd provokasjon faktisk er uttrykt?"

    Eg synest debatten som har foregått på nett, så langt er prega av at saklege innlegg blir mistolka som personangrep, ord som aldri er sagt blir lagt i munnen på andre og det blir lite sak og mykje kjensler. Det er lite ryddig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! ;-)

      Debatten holdt på å spore av, ja, men nå registrerer jeg heldigvis at den er i den saklige tonen igjen! Det er bra!

      Slett
    2. Ja, det har tatt ei veldig fin og sakleg vending dei siste dagane. Eg liker at vi diskuterer sak og ikkje personar.

      Slett
  2. Bra innlegg, Rose - Marie! Jeg er helt enig i at det er viktig at alle vi bokbloggere reflekterer rundt vår egen blogging, uansett hva slags profil vi har. Det er kanskje lett å henge seg opp i mer praktiske aspekter ved bloggingen, som design, hvordan omtalene ser ut etc, og det kan se ut til at det er i forhold til dette flere har reagert og blitt litt "såre". Mens det som egentlig er blitt etterlyst i for eksempel Lines veldig gode post er jo selve innholdet; Hva bør en god omtale/ tekst inneholde? Det mener jeg er noe som alle vi som skriver bør reflektere over med jevne mellomrom, og det bør være en positiv ting. Uten selvrefleksjon blir det heller ingen utvikling, og for å snakke om meg selv, så liker jeg å ha noe å strekke meg etter. Det tror jeg egentlig er noe som gjelder for de aller fleste :-) Så, min konklusjon må rett og slett være; hipp hurra for slike innlegg som setter i gang tankespinneriet og som løfter det vi holder på med opp og setter det i en sammenheng!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er hjertens enig med deg, Silje! Utvikling er av og til en smertefull prosess, hvor man må regne med å bevege seg litt utenfor bekvemmelighetssonen. Jeg har lyst til å skrive om kvalitet ved blogging en dag, men trenger å tenke litt mer på hvordan jeg skal vinkle det hele før jeg går i gang. ;-)

      Slett
  3. Flott skrevet!
    Jeg hadde egentlig planlagt å ikke si noe mer ift. debatten, men klarer likevel ikke dy meg.

    Ja det hender jeg tar ting litt personlig og synes det er litt sårt (men nå er jeg en VELDIG overfølsom person). Men det betyr på INGEN måte at jeg ikke er åpen for kritikk/råd/osv. og at folk mener noe annet enn meg selv. Som det skrives over her har også jeg lyst til å bli en bedre blogger. Og som det er påpekt i flere kommentarfelt i dag, alle har begynt et sted. Det må være lov å prøve og feile, enten man er 16 eller 70 :)

    Jeg er også enig i at det finnes gode og dårlige blogger. Hva som er hva er ganske subjektivt. Jeg vet bare hva jeg selv synes.
    Jeg husker ikke i farten hvem som nevnte det, men hadde treffet vært i et annet land så hadde vi ikke hatt ett treff men kanskje flere fordi vi er så forskjellige som bloggere og har en veldig forskjellig leserskare.

    Hva bloggen skal inneholde synes jeg også man kan la hver enkelt bedømme selv. Så kan man heller kommentere i kommentarfeltet hva man synes er bra/dårlig med innlegget?

    - Nå bare spinner tankene, og det har det egentlig gjort siden i går ;-) Jeg har også en stemme som sier inni meg: JIPPI!!! Endelig diskuteres det i bloggeland (jeg har jo ikke blogget så lenge) noe jeg egentlig har savnet en stund.

    Jeg liker når det skrives innlegg som får meg til å tenke, ta stilling til og virkelig mene noe.

    Vil samtidig si at jeg likte bokbloggtreffet veldig godt! Veldig bra initiativ og flott gjennomført :)
    Stiller gjere igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig innlegg, Karete! Vi er vel alle på sett og vis litt såre når alt vi presterer blir målt og veid og funnet for lett - eller når vi tror at vi blir vurdert slik.

      Debatten etter treffet på lørdag er heldigvis i et fruktbart spor nå, så jeg har stor tro på gode diskusjoner fremover, jeg. ;-)

      Og flere bokbloggtreff blir det - vær du sikker!

      Slett
  4. Veldig bra og nyansert innlegg Rose- Marie. Er selv temmelig trøtt nå, så jeg skal komme med mer i morgen, antar jeg. Ble forkjølt i Oslo også. Har skrevet et innlegg på toget, men skal få lagt inn noen bilder før jeg publiserer, så det må bli i morgen kveld.

    Bra at det debatteres det som debatteres angående blogging- For den som ønsker å skrive bedre så finnes det nå faktisk bøker om blogging, og en del tips på nett. (husker ikke akkurat hvor, men det ble lagt ut en del da jeg var aktiv VG-blogger i sin tid. google it - den som vil)

    Forøvrig så var treffet veldig bra og givende, og gir mersmak til senere.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kom gjerne med boktips, Anita! Det er sikkert flere enn meg som er interessert i å vite hva man skal gjøre for å utvikle bloggerferdighetene sine!

      Slett
  5. Supert initiativ, og veldig morsomt å få være en liten flue på veggen en liten stund... Håper også noen ønsker å lese og gjerne anmelde boka mi også!
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk ikke med meg at du var innom og la din bok på vårt bokbord. ;-)

      Slett
  6. Utrolig så flott referat. Jeg føler jo nesten jeg har vært der sjæl-! TAKK!

    SvarSlett
  7. Jeg er veldig enig i at vi må være bevisste den makt vi har fått når vi tar i mot leseeksemplarer, at vi da går mer utenfor den "private" sfære enn før som gjerne krever mer av oss. Dette synes jeg også er et godt grunnlag for diskusjon. Diskusjonene i det siste har kanskje båret preg av noen misforståelser og uklarheter. Mitt inntrykk er at det har blitt for mye fokus på at det er så mange dårlige bokblogger eller at felles boktemaer er teit og det er et lite fruktbart utgangspunkt for diskusjon tror jeg. Da går mange i forsvarsposisjon fordi vi føler oss truffet. En av grunnene til det er nok at mange gjerne ville skrevet bedre omtaler og innlegg, men mangel på tid og overskudd gjør det ikke alltid like lett. Fordi vi likevel ønsker å blogge kan vi ta snarveier i omtalene eller være med på boktemaer og lignende mens vi venter på tiden og overskuddet. Det er ikke med det sagt at vi ikke kan forbedre oss, alle vil forhåpentligvis utvikle seg og strekke seg etter å bli bedre hvis de brenner for bøker og blogging. Jeg tror altså derfor at de som ikke har noe å komme med vil forsvinne av seg selv etter ganske kort tid fordi de færreste vil skrive et par setninger om en bok og gi terningkast år etter år.

    Mitt poeng er egentlig at det er mange måter å sette i gang en diskusjon på og ikke minst å bevisstgjøre andre om ting man er opptatt av. Det har vært flere vil jeg påstå fruktbare diskusjoner om innhold på blogger som den du nevner hos Flukten fra virkeligheten om innholdsreferat og Bokelskerinnen hadde en om hvor grensen går for habilitet som har en mindre ovenfra og ned-tone enn endel andre. Jeg tror altså at de fleste ønsker debatt, men er noe uenige om hvordan den bør foregå. Jeg synes også at det må være lov å ta til motmæle når man føler seg truffet uten at man skal bli kalt for hårsår.

    Jeg tror ikke jeg hang helt med på hva du mente med kjempeparadokset ditt. Jeg håper uansett at de som etterlyser debatt, bedre innhold og skarpe klør følger opp med å kommentere på andres blogger, kommer med tips til forbedring av en blogg/omtale osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. "Jeg synes også at det må være lov å ta til motmæle når man føler seg truffet uten at man skal bli kalt for hårsår."

      Eg må bare kommentere akkurat dette.

      Eg synest det er veldig uheldig, korleis debatten har utvikla seg. Det har oppstått ei polarisering, noko som er veldig synd, i og med at dette er ein viktig debatt. Eg synest det er uheldig at innspel av typen "Mange bloggarar fungerer som reine reklamebloggar for forlaga" som er sakleg og godt begrunna, blir møtt med "Viss det er slik det skal vere kan eg like gjerne slutte å blogge". Dette kaller eg ein hårsår reaksjon og ei forskyving frå sak til person. Eg synest det er synd at det er så vanskeleg å ha ein sakleg diskusjon, om eit viktig tema, nemleg bloggarane si rolle i offentlegheita.

      Nå ser det heldigvis ut som om det er ei positiv utvikling i retning av ein sakleg debatt, på facebook. Det synest eg er flott!

      Slett
    2. Jeg har ikke sett noe sted at noen har sagt at de like godt kan slutte å blogge på slike kommentarer, så det kan jeg ikke kommentere. Jeg tenkte for eksempel på den debatten hos Solgunn der noen bloggere sine temaer ble trukket spesielt frem og disse bloggerne ev følte seg truffet. Jeg synes forøvrig også at debatten har utviklet seg til det bedre nå i etterkant av treffet.

      Slett
    3. Det er heilt greit å reagere og vere ueinig, når ein kjenner seg truffen og det meiner ikkje eg heller er hårsårt. Der eg einig med deg. Eg synest og utviklinga har vore veldig positiv, nå dei siste dagane og det begynner å likne på ein konstruktiv debatt.

      Slett
    4. Takk for interessante innlegg, både Silje - Så rart, Silje og Bjørg, mellom linjene!

      Ja, heldigvis har debatten og diskusjonene beveget seg i retning av å bli mer saklig orientert og ikke rundt såre følelser! Det er selvfølgelig lov å føle seg både såret og forutrettet, men det er vel egentlig nokså lite fruktbart å la dette få hovedfokus når vi skal diskutere f.eks. hvordan vi kan forbedre kvaliteten på vår egen blogging?

      Jeg skriver ikke alltid like gode innlegg selv, og det er ikke alt jeg har liggende på bloggen min som jeg er like stolt av. Alle har et forbedringspotensiale, og det er ikke til å komme forbi at noen har større forbedringspotensiale enn andre. Jeg blir litt oppgitt når jeg i disse dager leser f.eks. "denne boka ville jeg likt like godt selv om jeg hadde fått den gratis" (med drepende snert til den debatten som har vært/pågår), eller at "jeg leser ikke korrektur på det jeg skriver" eller at "jeg skriver så mange temainnlegg jeg vil, jeg!" Bare for å ta noen få eksempler ....

      Selv har jeg så stor respekt for dem som leser min blogg at jeg jobber med tekstene jeg legger ut. Hvis jeg ikke leste korrektur på innleggene mine, ville de vært fulle av pinlige skrivefeil og dårlige formuleringer. Og noen ganger når jeg merker at jeg har problemer med å beskrive en bok jeg har lest uten å bruke setninger jeg kjenner på meg at jeg har brukt "ørten ganger før", lar jeg teksten ligge og godgjøre seg før jeg skriver videre, og før jeg våger å publisere.

      Jeg vet selv hva jeg er ute etter på en blogg. Jeg må bare innrømme at jeg synes de fleste tema-greiene er litt kjedelige. Folk må selvfølgelig skrive så mange temainnlegg de vil for meg, men ikke regn med at jeg (og en hel del andre) leser dem (og husk at mange treff ikke er det samme som mange lesere som leser hele innlegget - mange faller av etter å ha fått treff på innlegg som kanskje inneholder et tilfeldig søkeord). Akkurat nå går det forresten en litt fiffig temasak rundt forbi, og den handler om å liste opp favorittforfattere og begrunne hvorfor. Fordi dette er noe man gjør en gang og kun det, kunne jeg tenke meg å lage et slikt innlegg selv. Og jeg leser andres innlegg med stor interesse - kanskje oppdager jeg noen "nye" forfattere jeg ikke har lest noe av tidligere?

      Paradokset jeg sikter til i mitt innlegg er at debatten ble kritisert nærmest som tannløs av en del, mens de samme menneskene samtidig uttrykte skepsis mot krevende innlegg på bloggene sine (som kunne skape temperatur, krangel eller krasse fronter el.l.) Nå har de fleste diskusjonene heldigvis tatt noen andre vendinger, og det er bare SÅ bra! Det er noe med at dersom man skal gå fra et stadium til noe enda bedre, er det sjelden dette skjer uten smerte og litt lidelse. ;-)

      Jeg trpr også at vi (dvs. bloggerne) må regne med at forlagene innser at det begynner å bli svært mange bloggere her ute på nettet, og at de vil bli økende bevisst på hvem de ønsker å sende leseeksemplarer til. De vil mao. ønske å investere leseeksemplarer i blogger som har en høyest mulig troverdighet blant folk flest. Jeg mener selv at det er på høy tid at forlagene øker sin bevissthet rundt dette.

      Jeg tror jeg lar det bli med dette i denne omgang. ;-)

      Slett
    5. Eg må innrømme at eg rygga litt då eg las dette om å ikkje lese korrektur på blogginnlegg. Det overrasker meg veldig at det er meir legitimt å seie at ein ikkje les korrektur før ein postar, enn at ein ønsker ein kvalitetsdiskusjon om bloggtekstar. I mine auge bekrefter slike utsagn at diskusjonen er på sin plass.

      Eg lar og som oftast teksten liggje litt før eg publiserer. Ein ser seg gjerne blind på det ein sjølv har skrive, og eg kjenner behov for å kunne "stå for" tekstane som er publiserte på bloggen. Det handler litt om personleg stoltheit og litt om respekt for lesarar.

      Det du skriv om treff versus lesne innlegg er veldig relevant. Temainnlegg gir mange treff, og fordi mange lenker til dei og det er slik søkemotorane fungerer. Men det er likevel ikkje gitt at det er eit kvalitetskriterium.

      Det som har komme fram i diskusjonane dei siste dagane, er jo at det er mange med ulik bakgrunn som har ulik motivasjon for å blogge. Det er heilt greit! Men eg trur vi har godt av litt bevisstheit rundt akkurat dette, kor vi reflekterer rundt det vi sjølv driv med. Og det å strebe mot å gjere sitt beste, er alltid viktig. Sjølv tenker eg i alle fall at eg alltid har forbetringspotensiale og håper eg aldri gløymer det.

      Slett
    6. Jeg har aldri vært i tvil om at dette har vært og er en viktig diskusjon - på mange plan! Og hvis man nesten utelukkende måler sin bloggs suksess ut fra antall treff og tror at dette er et tegn på at "fansen" står i kø for å lese ens innlegg, så er det virkelig en myte vi bør komme til livs.

      Det innlegget jeg har skrevet som har fått desidert flest treff, er min filmomtale av "Othello". Per i dag har jeg 4241 treff på dette innlegget. Ingen andre innlegg på min blogg er i nærheten av dette. Ikke et øyeblikk har jeg trodd at mitt innlegg er så glitrende at jeg fortjener alle disse treffene. Nei, jeg tror ikke en gang at de som tilfeldigvis har funnet frem til mitt innlegg, har giddet å lese innlegget. Kanskje med mindre de er norske og leter etter relevante artikler om Shakespeares berømte skuespill - hvis jeg er heldig. Jeg har mange ganger vurdert å fjerne dette innlegget, fordi det gir falske indikasjoner på antall lesere for min bloggs del. Det er ikke rett at jeg skal kunne smykke meg med disse treffene. ;-) Det er ikke noe moro heller, fordi jeg ikke føler at det handler om meg og min blogg - ikke egentlig.

      Jeg skjønner jo også hvordan blogurat fungerer - jo flere som linker mine innlegg til sine, jo høyere opp kommer jeg i blogurat-rangeringen. Med min kanskje noe smale blogg sammenlignet med veldig mange andre, har jeg ikke en sjanse til å hevde meg - med mindre jeg henger meg på disse temaene hvor alle linker til alle. Men dette bryr jeg meg heldigvis lite om. Jeg vil ha treff på bloggen min som er uttrykk for at folk virkelig er interessert i å lese det jeg skriver. Fordi man liker og setter pris på innholdet - ikke noe annet. ;-)

      Jeg ser for øvrig mange tegn til at flere bloggere nå ønsker å øke sin bevissthet rundt kvaliteten på bloggene sine, og intet kunne gledet meg mer. Alle har noe å strekke seg etter, og alle kan gjøre sitt beste. Da leser man f.eks. korrektur på innleggene sine og skriver så godt norsk som man er i stand til! ;-)

      Slett
    7. Jeg må bare pirke litt på noe når det gjelder Bloggurat. Den siden fungerer på forskjellige vis, en måte er basert på antall lenker og en annen er basert på antall besøkende.

      Slett
    8. Her kan man for eksempel se både bloggene som er mest besøkte vs. bloggene som har flest linker inn i kategorien litteratur.

      Jeg blir ikke lei meg av å se bloggen på listen over godt besøkte blogger, det må jeg være så ærlig å innrømme. Når det er sagt så gleder det meg langt mer er å få e-post fra lesere som spør meg "hvor kjøpte du den boka" eller "jeg likte XXX kan du anbefale meg andre bøker?". Det gir gså en bekreftelse på at vi ikke kun blogger for hverandre. Det finnes mange lesere der ute som sjeldent gir lyd fra seg. De lister seg bare stille inn på bloggene våre og forsvinner lydløst ut igjen etter at de har funnet det de var på jakt etter.

      Slett
    9. Bloggurat er ikke korrekt når det gjelder antall besøkende. Jeg vet ikke hva de baserer tallene sine på, men det gir ikke et riktig bilde. Selv bruker jeg Sitemeter og Google analytics og tallene på begge disse tjenestene er identiske med hverandre. Det er de beste måleverktøyene om man er opptatt av slikt. Som regel har man langt høyere besøkstall enn det som står på Bloggurat. Det er i hvert fall min og andres erfaring.

      Slett
    10. Må også legge til at hvis man bruker Sitemeter og Google analytics kan man få et bedre bilde av hvem som besøker bloggen din, hvordan de finner den, hvor lenge de er der og hva de ser på. Bounce rate er også spennende, det viser hvor mange "utro" lesere man har. Man kan se besøkende ulike tider på døgnet, trender etc og får tilsendt en oppsummering til mail en gang i uken. Synes de tjenestene er kjempeinteressante, og de er også gratis.

      Slett
    11. Statcounter gjør også dette, bare for å bidra med ENDA en side man kan bruke tid på å studere.

      Slett
    12. Jeg skjønner at jeg nærmest er en novise på dette - skjønt på jobben har vi brukt et analyseverktøy på nettsidene som er enda mer avansert. Der kan man se eksakt hvem som har vært der og når.

      Mari og Bokelskerinngen: Tusen takk for nyttige tips! Jeg skal se nærmere på dette ved et passelig høve. Og bare så det er sagt: visst er det moro med mange treff! Mitt poeng er imidlertid at dette ikke sier alt. ;-)

      Slett
    13. Eg kan heller ikkje så mykje om desse tinga, men då eg starta 52-noveller på 52 veker, i 2011, såg eg plutseleg at lenker frå andre bloggar boosta plasseringa mi på bloggurat. Nå som eg har gått over til wordpress, ser at eg det er eit mykje meir detaljert, integrert statistikkverktøy i sjølve bloggen. Og det er jo interessant å sjå kva søkeord og slikt som sender lesarar.

      Men personleg er eg på linje med deg, Rose-Marie, i det at det er andre tilbakemeldingar som er viktigare. Eg blir mykje meir glad for at nokre få gidd lese det eg skriv og verkar oppriktig interessert, enn i at det er mange som surfer innom.

      Slett
  8. Fint referat. Var veldig spent på hva som kom ut av dette treffet. Mange har uttalt seg etterpå, og ulike meninger må vi ha om både slike treff og ikke minst om hvordan vi bloggere skriver. Og bakgrunnen for at vi har begynt å blogge er ulik. Er det på vegne av et forlag, eller er det på egne vegne, som en "dagbok" over hva en leser? Uansett, det er bra med debatter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike debatter er kjempeviktige! Og jeg registrerer allerede at det skjer mye positivt!

      Ulike bloggere har selvsagt ulike ambisjonsnivåer. Mens noen synes nærmest å skrive mest for egen del, er andre opptatt av leserne.

      Jeg tror mange ser seg litt blinde på antall treff på innleggene sine. Jeg har selv jobbet mye med web og nettsider på jobben min, og statistikkverktøyene der er mer avanserte enn dem blogspot og blogurat har. Et treff er ikke nødvendigvis så mye verdt i seg selv. Det som er viktig er hvor lenge leseren blir på nettsiden, om man leser flere innlegg - eller bare "skaller av" etter første treff. Dette måler verken blogurat eller blogspot (dvs. blogurat måler gjennomsnittssider som blir lest for hvert treff - jo høyere faktor, jo større er sannsynligheten for at den som har kommet på siden din, faktisk ønsker å være der og ikke forsvinner videre). Ergo kan man ikke uten videre gå ut fra at antall treff betyr kvalitativt gode og interesserte blogg-lesere. Det er noe å tenke på for alle dem som er opptatt av dette. ;-)

      Slett
  9. Koselig å hilse på den Rose - Marie:) Flott innlegg om dagen, det var en herlig dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og i like måte, Gråbekka! ;-) Du var akkurat så lun og koselig som jeg hadde sett for meg! Og så fint at du koste deg gjennom hele dagen!

      Slett
  10. Hei Rose-Marie,

    Endelig har jeg tid til å svare på ditt debattinnlegg også. Det var jammen meg en stor jobb å få svart alle engasjerte bokbloggere på min egen blogg.

    Jeg syntes du kommer med mange kloke innspill og refleksjoner. Luften har gått litt ut av meg etter all diskutering(på en god måte), så jeg har ingen sterke meninger akkurat her og nå ;) MEN det som kanskje er hovedsaken er at mange av oss har debattert mer omkring ordvalget "dårlige blogger" enn det som egentlig var tema på lørdag, bloggernes rolle i offentligheten. Når det er sagt så er det egentlig helt greit syntes jeg. Spesielt når resultatet er glimrende innspill slik som Silje på bloggen Så rart kom med i går(Blogging i formidlingens ånd) så er det veldig verdifullt.

    Ha en riktig god torsdag, Rose-Marie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke bare helt topp hvordan diskusjonene de siste dagene har begynt å lande pent og pyntelig inn i det saklige? ;-) Jeg har også lagt merke til hvor mange faser f.eks. du har vært gjennom i de diskusjonene du har deltatt i (er helt svett av å følge med jeg også ;-) ) og er full av beundring for deg, Mari!

      Jeg rakk liksom aldri å snakke med deg på bloggtreffet, men håper at vi (og de andre) ved å bli kjent med ansiktene til hverandre har gjort det lettere å diskutere uten å tillegge hverandre dårlige hensikter. I så fall er det helt glitrende!

      Takk for tipset, jf. linken til Blogging i formidlingens ånd, som jeg har lest med stor interesse!

      Jeg registrerer også at du har tatt opp dette med søkefunksjoner som et diskusjonstema på bloggen din. Yippi! sier jeg. Alt for mange blogger har jo ikke søkefunksjoner i det hele tatt, og dermed er det vanskelig å finne tilbake til tidligere innlegg. En funksjon jeg for øvrig også har sansen for, og som jeg selvsagt bruker på min egen blogg, er lister over bøker (og filmer), med klikkbare hyper-linker.

      Ønsker deg også en riktig fin torsdag!

      Slett

Det er fint om du legger igjen en kommentar. Jeg ønsker at du oppgir navnet ditt. For øvrig er det viktig med en høflig tone i kommentarer og diskusjoner. Jeg forbeholder meg retten til å fjerne upassende innhold.

Populære innlegg