Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

torsdag 30. august 2012

Bokbloggertreffet 15. september 2012

Nå er det bare et par uker igjen før det braker løs i hovedstaden! Fra 14. - 16. september er det nemlig Bokfestival i Oslo. Programmet som er lagt ut om arrangementet er meget variert, så her skulle det være noe for de fleste, uansett smak og preferanser.

Men visste du at programmet også inneholder et arrangement for og med bokbloggere? Dette er faktisk det første i sitt slag her i landet, og det er jammen på tide! Seks bokbloggere - deriblant undertegnede - har gått sammen om å snekre sammen et program, som forhåpentligvis frister bokbloggere til å dukke opp fra alle kanter av landet. Interessen så langt har vært over all forventning!

Den første delen av programmet er lukket i den forstan
d at her får hovedsaklig kun bloggere melde seg på. Detaljer rundt opplegget, som foregår i Gyldendalhuset lørdag den 15. september mellom kl. 13.00 og 16.00, er sendt ut til de påmeldte. Den andre delen av programmet starter kl. 16.00 og finner også sted i Gyldendalhuset. Her blir det paneldebatt med bloggere og profesjonelle anmeldere - forhåpentligvis en debatt med både temperatur og interessante vinklinger! For hva synes egentlig de profesjonelle bokanmelderne om oss bloggere? Går vi dem i næringen? Har våre synspunkter relevans for det lesende folk? Ja, hvilken plass har vi egentlig i denne settingen? Dette og selvsagt mye mer håper vi at vi kan få belyst under debatten, som er åpen for alle som er interessert i å komme. Er du interessert? Så kom da vel, og ha gjerne med deg noen spørsmål til panelet!

L
urer du på hvem vi som står bak arrangementet er? Nedenfor følger en kort presentasjon av oss - med tilhørende bilder og linker til respektive blogger. 



Dette er Silje - damen bak bloggen Siljes skriblerier. Dette er egentlig en nokså ren bokblogg, men innimellom dukker det også opp filmomtaler. Hun anmelder et bredt spekter av bøker. Her finner du både gamle klassikere, krim, fantasy m.m. For øvrig ønsker jeg å fremheve at Siljes blogg er preget av en lun og herlig humor, som ofte viser at hun ikke har glemt barnet i seg - noe f.eks. denne bloggposten om Frøken Detektiv viser til gangs.



Dette er Lise - damen bak bloggen Knirk. Hun anmelder i all hovedsak bøker, men også hun omtaler fra tid til annen filmer. Lises blogg bærer preg av at hun er opptatt av norsk og nordisk samtidslitteratur, barne- og ungdomslitteratur, norske debutanter, fantasy og ellers litt av verdt. Lise er den av oss som har vært mest i media tidligere pga. bloggingen sin, og dersom du er interessert i å lese mer om dette, kan du gå inn her. Samlesning sammen med andre bokbloggere er noe Lise brenner for. Man skal dessuten lete lenge etter noen som er mer engasjert enn Lise i serien om Song for Eirabu.



Til venstre ovenfor er Elin - damen bak bloggen Bokelskerinnen. Ikke bare er hun blogger, men hun skriver også bøker (serieromaner), som utgis av Cappelen Damm. Hun er nok den av oss i arrangementkommiteen med flest lesere på bloggen sin. Hun favner meget bredt og hun har ofte interessante intervjuer med forfattere. For øvrig har hun bl.a. lest den første boka i den meget omtalte serien Fifty Shades of Grey, og her kan du lese hva hun har ment om denne. Denne boka har også Lise/Knirk sine meninger om.

Til høyre ovenfor er Line - damen bak bloggen Lines bibliotek. Hun er den av oss som faktisk har skolering innenfor litteraturvitenskap - med master of arts. Hun er helt klar på at hennes blogg er en gjennomført spoilerblogg, og det kan jo være greit å vite dersom man har tenkt å lese bokomtaler uten å ha lest aktuelle bok først. Line er mer dyptpløyende enn de fleste bokbloggere - i alle fall blant dem undertegnede kjenner til, og hun omtaler en grei blanding av nye og gamle bøker. Et tema som går igjen på hennes blogg er lesing av 1001-bøker-du-bør-ha-lest-før-du-dør



Gro er damen bak bloggen Groskro´s verden. Hun skriver både om bøker, filmer, hekling og strikking - men aller mest om bøker, faktisk. Dessuten hender det at hun skriver litt om reiser, bl.a. sitt siste London-opphold under OL. Hun og Lise/Knirk er de to som fikk idéen til dette bokbloggtreffet og kontaktet oss fire andre en gang i vinter. Hennes blogg bærer for øvrig aller mest preg av bestselgere - fortrinnsvis nokså ferske utgivelser innenfor skjønnlitteraturen. 



Undertegnede - Rose-Marie - står bak herværende blogg, som både er en litteratur- og filmblogg, men som også inneholder bilder jeg selv har tatt samt en og annen reisebeskrivelse. Jeg er nokså altetende innenfor litteratur - bare det er godt skrevet eller inneholder historier som gjør at jeg kan lære noe. Min blogg inneholder omtaler av alt fra nye bøker til gamle klassikere, men det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg er veldig interessert i både bøker og filmer om andre verdenskrig, samt at jeg liker å lese om andre kulturer - særlig jødisk, arabisk, muslimsk og asiatisk litteratur, kort sagt litteratur fra lukkede miljøer som vi i Vesten vet alt for lite om. Dessuten samler jeg på dikt.

Alle vi i arrangementskomitéen - Silje, Lise, Elin, Line, Gro og jeg - gleder oss til å treffe likesinnede på årets bokfestival! 

Vær velkommen!

;-) Rose-Marie

33 kommentarer:

  1. Så stas å se dere, vakre gjengen :) - Og jeg er fremdeles helt stum av beundring over at bokbloggere faktisk møtes. Sabla misunnelig også, egentlig. Måtte det bli en fantastisk suksess som gjentas neste år. For da... DA!

    SvarSlett
  2. Vi satser friskt på at dette blir en så stor suksess at det bare MÅ bli reprise neste år! ;-) Så synd at du ikke får vært med for øvrig!

    SvarSlett
  3. En fin gjeng som satser friskt. Dette blir bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir det, Gerd! ;-) Det blir morsomt å se hvem som skjuler seg bak diverse alias i bokbloggerbransjen i Norge!

      Slett
  4. Næmen, nå går det faktisk an å kjenne dere igjen når vi endelig treffes. Sier som Ellikken at det er stas å se bilder. Kjekt å knytte navnene til fjes. De pittesmå bildene på bokelskere teller ikke. Jeg gleder meg, tror dette blir utrolig gøy. Dere har gjort en knalljobb, supert initiativ og innsats. Jeg gleder meg til å treffe dere og alle de påmeldte.

    SvarSlett
  5. Og jeg/vi gleder oss til å treffe deg, Labben! Vi har nå hatt noen diskusjoner opp gjennom tidene. Kjekt å finne ut hvem du er også! ;-)

    SvarSlett
  6. Så¨flott..alle ser jo smilende, effektive og hyggelige ut. Gleder meg til å treffe dere. Kanskje vi starter en tradisjon....

    SvarSlett
  7. ;-) Jeg er så glad for at du skriver "vi", Randi! For dette handler om oss bokbloggere, og suksessen er avhengig av summen av alt engasjementet vi klarer å hoste opp!

    SvarSlett
  8. Du så spennende! Som forfatter har jeg blitt invitert med innover - sammen med krimforfatter Frode Eie Larsen. Høres ut som et arrangement som fenger de bokelskende!
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du kommer! Gleder meg til å treffe deg!

      Slett
  9. Gleder meg - men har til min store skrekk ikke fått program. Akkurat min normale flaks at jeg har falt ut av lista.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg formulerte meg kanskje litt upresist. Les "tilsendt" som publisert på Facebook-siden om bloggtreffet. ;-)

      Slett
    2. ((puhh))
      , med et hederlig unntak av groskro slår det meg at komiteen er en samling blondiner??

      Slett
    3. Ja, og noen er til og med VELDIG blonde, uten å nevne navn ... ;-)

      Slett
  10. Så gøy å se bilder av dere. Flott opplegg, og jeg gleder meg veldig til vi treffes! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Den gleden er gjensidig! Det blir veldig morsomt å treffe dere alle! Spesielt nysgjerrig er jeg faktisk på Ingalill og hva som skjuler seg bak alt skjegget! ;-)

      Slett
  11. Hehehe, det er godt vi har Gro med på laget, sånn at vi ikke blir mistenkt for å favorisere blondinebloggere! De gangene jeg har møtt Ingalill har hun virket nybarbert og fin, så jeg håper hun stiller med skjegg på treffet:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt jeg har noen uker på meg til å tromme sammen en opposisjonsgruppe - gråsprengte brunettebloggers unite. MEN hvis dere ikke sporenstreks kaster dere inn i konkurransen min og kjemper som ekte litterater for verdens beste bøker
      - nekter jeg å la skjegge gro.

      Slett
    2. Ja, Gro blir så og si vårt seriøse alibi! ;-)

      Slett
    3. He-he :-D

      Ingalill, jeg kommer ikke til å droppe hårfargingen i september!! :-)

      Slett
  12. Så gøy å se dere! Jeg gleder meg til å treffe alle sammen i virkeligheten også. Dette blir bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette blir veldig bra takket være den overveldende interessen for arrangementet! ;-)

      Slett
  13. Forresten så håper jeg at programmet blir publisert på bloggen også? Jeg er nemlig sånn ca den eneste i verden som ikke er på facebook... :)

    SvarSlett
  14. Utrolig morsomt å se dere, men jeg kan ikke komme siden jeg skal være på stand i Kunstbanken på Hamar og formidle kunsthåndverk. Men neste år, da må jeg få det til
    Hadde vært kjempetrivelig å vært der.
    Lykke til!
    Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig synd at du ikke kan komme, Ingun - men vi får heller satse på at det klaffer neste år! ;-)

      Slett
  15. Så hyggelig å få se bilde av dere alle sammen :) Jeg gledegruer veldig meg til å møte dere alle sammen. Flotte presentasjoner, Rose Marie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen grunn til å grue seg, for vi er kjempehyggelige alle sammen! ;-)

      Gleder oss til å treffe deg! ;-)

      Slett
    2. Så bra :)

      Egentlig hadde jeg tenkt til å be dere laget et skjem som alle måtte fylle ut... Biter du? Kryss av: JA, NEI eller VET IKKE ;)

      Slett
    3. ;-) Det er fristende å svare "som man spør, får man svar ..." ;-)

      Slett
  16. Så gøy å se bilder - og så utrolig irriterende at jeg er forhindret fra å komme, til tross for påmelding og gode forsetter om bytting av jobbehelg og greier... Så gikk det ikke allikevel. Æsj! Men satser på å komme sterkt tilbake neste år!

    SvarSlett
  17. Så gøy å se alle de fine bloggerne! Neste år har jeg veldig lyst å komme! juhu!

    SvarSlett

Det er fint om du legger igjen en kommentar. Jeg ønsker at du oppgir navnet ditt. For øvrig er det viktig med en høflig tone i kommentarer og diskusjoner. Jeg forbeholder meg retten til å fjerne upassende innhold.

Populære innlegg