Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

tirsdag 10. april 2012

Usynlige bøker selger dårlig

Bildet er lånt fra en artikkel i Aftenposten 10. april 2012
Får publikum de bøkene de vil ha? Eller får de bare de bøkene kjedene mener de burde ville ha?

Dette spørsmålet stiller Jaran Dammann i sitt debattinnlegg som sto på trykk i Aftenposten den 10. april 2012 (og som dessuten er tilgjengelig på nettet).

Dammann snakker om "de usynlige bøkene", de bøkene det ikke brukes markedskrefter på, som aldri oppnår det privilegiet å ligge i store stabler i front hos de store kjedene. De bøkene som "forsvinner" inn i en eller annen hylle med ryggen ut ... Og som ingen har hørt om ...

Dammann debuterte selv med kriminalromanen "Mørkets ansikt" i februar i år. På tross av at han fikk en dobbeltside i VG med påfølgende god kritikk, førte ikke dette til at boka nærmest solgte seg selv, slik han hadde håpet på. Ikke bare var boka ikke å finne hos de store kjedene, men den kom heller ikke til å bli tatt inn - angivelig pga. innkjøpsstopp.

Dammann skriver videre:

"Det at alle butikkene i det store må handle likt, byr på utfordringer for flertallet av forfatterne. De få utgivelsene kjedene satser på selger bra. Resten har et veldig stort og tungt hjul å dra i gang før det skjer noe. Jeg skjønner jo godt hvorfor kjedene gjør som de gjør. Som andre profesjonelle aktører har de krav til avkastning, og da er dette en god løsning. Men når jeg ser på ordningen kan jeg ikke annet enn å stille meg spørsmålet - får publikum de bøkene de vil ha. Eller får de bare de bøkene kjedene mener de burde ville ha?

Jeg er ikke så naiv at jeg tror dette innlegget vil endre ordningen, håpet er at det kan gjøres justeringer som gjør det enklere å fange opp strømninger i markedet. Kanskje burde kjedene det første halvåret etter utgivelsene ha plikt til å erstatte solgte eksemplarer? Og kanskje kjedene i tillegg kunne satse mer på debutantutgivelsene, slik at i hvertfall de gode bøkene blir gjort kjent? Oppfordringen er herved sent."


Jeg har selv i lengre tid irritert meg over at det kun er bestselgerne - ofte til forveksling likt det man tidligere oppfattet som kiosklitteratur - som kjøres i front i de store kjedene. Som storkonsument av bøker - fortrinnsvis kvalitetslitteratur - føler jeg meg undervurdert som forbruker når det ikke brukes markedskrefter på de virkelig gode bøkene. Dette kombinert med at det stadig blir færre av de profesjonelle bokanmeldelsene i aviser og magasiner, gjør at det er vanskeligere å finne frem til perlene i litteraturen. I jungelen av nyutgivelser er det dessuten vanskelig å orientere seg når selv de største blødmene innenfor bestselgergenren har fått påtrykt "Mesterverk!" på sine smussomslag. Når slike markedsføringstriks benyttes av enkelte forlag, uten at lovnaden holder mål, får det meg som forbruker til aller først å sjekke hvilket forlag det er som har utgitt aktuelle bok, før jeg gidder å kjøpe en rykende fersk bok hentet fra stablene i front i de store kjedene.

Jeg tror i likhet med Damm
ann at hans innlegg ikke kommer til å endre bransjen. Problemstillingen med ivaretakelse av debutanter har versert så lenge jeg kan huske, uten at noe vesentlig har skjedd for å bedre deres situasjon. Desto morsommere er det imidlertid at kjeder som f.eks. Ark har engasjerte medarbeidere som skriver egne "anmeldelser" på bøker som står i hyllene, med fronten ut - som en teaser i mylderet av bøker! Det trengs i grunnen "bare" litt kreative butikkmedarbeidere for å få litt mer oppmerksomhet rundt de virkelig gode bøkene, som kanskje ikke når ut til det brede publikum, men som i aller høyeste grad har livets rett likevel.

Kanskje ikke til å undres over at blogging rundt litteratur er en vekstbransje som har kommet for å bli! Og det er heller ikke så rart at ferske bokutgivere ønsker et samarbeid med bloggere for å nå ut til et større publikum! Bloggerne har en fri og uavhengig stilling, og er ikke styrt av markedskreftene. I alle fall tror jeg at det er slik. Uten bindinger til noen vil bloggomtalte bøker som har livets rett sakte men sikkert nå ut til flere lesere. Og heldigvis finnes det nettforhandlere som har bøker på lager i lang tid etter at bøkene ikke lenger er å finne i butikkene! Vi forbrukere ønsker jo at flere gode bøker skal nå ut til oss - ikke bare de bøkene som nærmest kommer av seg selv fordi de er båret frem av aggressive markedsføringstiltak, i pene og lekre innpakninger som dessverre litt for sjeldent står i forhold til innholdet!

Hva tenker du
 rundt dette? Jeg ser frem til en spennende og engasjert debatt!

(For øvrig har bokbloggeren Gråblekka omtalt Jaran Dammanns bok "Mørkets ansikt" den 3. april 2012. Det samme har bokbloggeren Bjørn Sletten, NrK og Adresseavisa. Bokbloggeren Bokelskerinnen har dessuten intervjuet forfatteren.)

10 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig i dette, føler noen bokhandelkjeder er "verre" enn andre, utrolig dårlig utvalg... Sier seg selv at med det store utvalg bøker som finnes så blir det ikke særlig utvalg av å ha to bord med romaner rett innfor døra og EN reol lenger inn i lokalet. Vil gi honnør til Norli forresten, finner mine favorittforfattere der, og ikke bare den ferskeste boka heller, slik at jeg kan samle. Jeg har nesten sluttet å lese ordinære anmeldelser. Føler ofte det ligger en sensasjonsagenda der som ikke passer meg. Foretrekker å lese blogger og artikler. Har også funnet fram til mange gode forfattere og bøker ved å lese anbefalingene til skribenter jeg allerede har et godt forhold til. For eksempel hvis Bukowski har sagt at Fante er bra, så føler jeg at jeg kan stole på det.

    SvarSlett
  2. Ble litt revet med her, har skrevet "utvalg" tre ganger i løpet av to linjer, hurra! ;) Klems.

    SvarSlett
  3. Jeg burde ha nevnt Norli også. Den Norli-butikken jeg pleier å stikke innom av og til har egne hyller hvor de ansatte i butikken har anbefalt hver sine bøker. Dette utvalget er det første jeg ser på når jeg kommer inn i butikken, fordi jeg har "oppdaget" noen fine perler her.

    Bukowski og Fante er "safe"! ;-) Men jeg har også sett at andre kjente forfattere er sitert på smussomslagene, uten at jeg kan si at jeg ble særlig overbevist etter å ha lest aktuelle bøker. Markedsføringsmessig et vellykket stunt, i og med at jeg faktisk beit på agnet ...

    Jeg leser blogg-omtaler når jeg skal orientere meg i bokverdenen. Noen bloggere har større kredibilitet i mine øyne enn andre - det går i bunn og grunn på oppdagelsen av nokså lik smak i det store og hele.

    SvarSlett
  4. Bra innlegg!
    Jeg reagerte med undring da jeg leste i artikkelen at utsolgte bøker ikke ble tatt inn på nytt i forretningen. At bøker blir solgt burde jo være en klar indikator på at det er mulig å selge flere av samme forfatter - at boka er etterspurt og salgbar!?

    SvarSlett
  5. Fint innlegg. Det at forlagene eier bokkjedene setter klare føringer og begrensninger på boksalget. Det burde vel være en sak for Forbrukerrådet? Konkurranse-tilsynet? Kjempefint for publikum at det finnes gode og uavhengige bloggere (som deg, Rose-Marie), slik at det er lettere å orientere seg i bokverdenen.

    SvarSlett
  6. Å, jeg er så enig i det du sier. Det er et av mine hjertebarn dette at så mange fantastisk gode bøker ikke blir nevnt med ett ord. Mens bøker av en mye dårligere kvalitet får alt for mye kred. For eksempel boka "Tålmodighetens stein" av Atiq Rahimi. Fantastisk god bok som ga meg en stor leseopplevelse.

    SvarSlett
  7. Morsomt at du nevner akkurat den boka, Liv! Jeg tror det var din bokomtale av den boka som fikk meg til å lese den i sin tid. Nydelig, liten perle av en bok som verken lå i store stabler eller fikk mange omtaler rundt forbi!

    SvarSlett
  8. Et bra innlegg som belyser noe av det som er en utfordring. Jeg nevnte dette på en annen blogg for ikke så lenge siden, når det gjelder barnebøker. Jeg er så godt kjent innen sjangeren og synes det er vanskelig å finne perlene. Overalt hvor jeg går så er det de samme bøkene som blir utstilt.

    Det er fint med nettbutikker som haugenbok som kan levere kjapt, men savner å gå i butikken og kjøpe bøker. Det skal strengt tatt ikke være nødvendig å måtte kjøpe bøker på nettet.... Et eksempel. Før jul skulle jeg kjøpe de to første bøkene av Birger Baug i julegave. Siden det er julegave liker jeg å legge ved byttelapp og sjekket da de store kjedene i Oslo som har butikker over hele landet. Ingen hadde de inne. Nå har han kommet ut med en ny bok, forlaget satser gedigent på markedsføring og sender boka ut i øst og vest og plutselig er han (eller bøkene hans da) tilgjengelig i alle butikker.

    Jeg tar selv i mot anmeldereksempler innimellom, men sier nå nei til mye. Jeg ønsker etter hvert å sette fokus på "glemt" litteratur, slik som andre også gjør. Det er litt utfordringen med at bokbloggere har tilgang til leseeksemplar, det blir mye av de samme bøkene som omtalt.

    SvarSlett
  9. Jeg mente forøvrig at jeg ikke var så godt kjent med sjangere, jamfør øverste avsnitt... Sukk.

    SvarSlett
  10. Jeg skjønte det, Karin! ;-)

    Jeg får også jevnlig tilbud om leseeksemplarer, men sier mye nei. Spesielt er jeg ikke særlig intessert i krim. Jeg koser meg glugg ihjel når jeg får tak i en liten perle av en bok, skriver om den og ser at flere andre følger opp - på tross av at det ikke dreier seg om bestselgere. Slik har jeg f.eks. (tror i alle fall jeg har mye av æren for dette?) satt fokus på Stefan Zweigs forfatterskap på nettstedet Bokelskere, med den følge at mange (!!!!) leser hans bøker. ;-) Utfordringen er at disse bøkene nesten ikke er å få tak i, men jeg håper at de blir re-utgitt av et eller annet forslag snart.

    Paradokset er for øvrig at det finnes en del små forlag - f.eks. Dinamo Forlag og Arneberg Forlag - som utgir nesten 100 % litteraturperler, men uten å ha midler til å markedsføre bøkene. Da er det en sann fryd å hjelpe til som bokblogger! Mitt idealistiske prosjekt med min blogg er å bidra til økt fokus på de gode bøkene! At noen tjener på dette - vel det får så være! Bøkene fortjener imidlertid oppmerksomhet!

    SvarSlett

Det er fint om du legger igjen en kommentar. Jeg ønsker at du oppgir navnet ditt. For øvrig er det viktig med en høflig tone i kommentarer og diskusjoner. Jeg forbeholder meg retten til å fjerne upassende innhold.

Populære innlegg